Leren van en met elkaar

Vanaf 2015 zijn onder begeleiding van Hybride Docent zo’n 60 verschillende professionals uit het onderwijs, bedrijfsleven en gemeentelijke -, maatschappelijke -, culturele- en welzijnsorganisaties in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Gelderland in Job Twinning-koppels met elkaar aan de slag gegaan. In een tijdbestek van gemiddeld drie maanden (20-30 uur) werkten de koppels samen aan zelf gestelde ontwikkeldoelen gericht op professionalisering en loopbaanverrijking. Wat leerden zij daarvan? En, wat kunnen anderen daarvan leren?

Hieronder vindt u een video gemaakt op de slotbijeenkomst van het Job Twinning-traject in Den Haag en een blog geschreven over een koppel in Amsterdam. Op de pagina 'Quotes van deelnemers' staan een aantal fragmenten uit interviews met Job Twinners. Zij geven u een beeld van motivaties, overwegingen, opbrengsten en uitdagingen.

Blog - Job Twinning: een bijzonder vorm van professionaliseren

Fifi Schwarz begeleidde namens Hybride Docent een aantal Job Twinning-koppels. Op haar blog          ‘De Dingen De Baas’ heeft zij een interview geplaatst met het Job Twinning-koppel Erik Ex (docent geschiedenis aan de ORS Lek en Linge) en Lieke Witlox (tijdens het Job Twinning-traject senior consultant bij Capgemini Consulting en sinds juni 2017 opleidingsmanager bij ROC van Flevoland).

Beiden leerden de dagelijkse belevingswereld van de ander beter begrijpen. Dit leidde tot heel praktische opbrengsten. Zo heeft Lieke dankzij Job Twinning een antwoord gekregen op haar vraag of ze zich zou thuis voelen in een onderwijsorganisatie en heeft zij de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Erik heeft meegemaakt hoe een adviesorganisatie beleid ontwikkelt en wil het lesgeven gaan combineren met een beleidsfunctie. Benieuwd naar hun verhaal? Lees het volledige interview(-artikel) hier.